tirsdag 24. juli 2012

Bladstang - mmm gjærbakst!















På skolekjøkkenet (en gang for lenge siden..) laget vi Bladstang, som jeg syns er litt som en blanding av kanelboller og kringle, men med en litt finere finish. Gjærbakst er uansett alltid en vinner!
Mmmmm...... og så den deilige lukten mens man venter!

For å lage 1stang:.
1dl melk
1dl vann
25g gjær
1bs margarin
1/2 dl sukker
1/4 ts kardemomme
ca 5 dl hvetemel

Varm opp vann og melk til 37 grader. Ha i gjæren. Smelt margarinen og ha i. Bland i resten til en passe deig. La heve.





Trykk ut til en firkant. Smør på margarin. Dryss over sukker og kanel

Rull sammen


Klipp nesten gjennom rullen


Legg delene annehver oppover, så de ser ut som blader



Stekes på 200 grader i ca 15 minutter


Server gjerne med melis på

Kos deg :)

post signature
Posted by Picasa

7 kommentarer:

  1. Det så fryktelig godt ut! Gosh... Elsker gjærbakst.

    SvarSlett
  2. Mmmmm.... Så skikkelig deilig ut!!

    SvarSlett
  3. Yammi!! Jeg har kjøpt gjær idag faktisk, og planlagt å bake imorgen. Mulig jeg må prøve oppskriften din :)

    SvarSlett
  4. Dette så bare helt nydelig ut, og hva smaker vel bedre enn gjærbakst.

    Ønsker deg fine dager!

    SvarSlett
  5. Hei. Så deilig dette så ut da. Tusen takk for at du la igjen en kommentar på boggen min - så dant jeg jo deg. legger emg til som følger. Håper du får en magisk helg. Jeg skal baake litt, en prøvekake til et bryllup (som er om lenge) og kanskje no med rips. Klem

    SvarSlett
  6. Å så godt det ser ut!! Ha en fabelaktig fredag :) Klemmer

    SvarSlett
  7. Supert med en liten og grei oppskrift, denne må prøves sporenstraks!!! Takk som deler og god helg!! :-D

    SvarSlett

Legger du igjen noen ord her blir jeg hoppende glad!
Ha en fin dag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...