mandag 10. mars 2014

Eplehorn

Fant fram en gammel oppskrift fra kokeboka jeg laget på ungdomsskolen her om dagen!
Deilig fylte horn med eplesyletøy i 
Nam!


50g gjær
2dl melk
100g kesam
50g melange
50g sukker
1/2 ts salt
ca 750g mel (bland gjerne fks fint og en del havregryn)
1egg

Bland alt det tørre, hold av litt av melet. Tilsett lunken melk, evt med utrørt gjær hvis du bruker fersk gjær. Tilsett kesam, myk melange og egg. Elt deigen til den er smidig og slipper bollen. Dryss over litt mel og sett til heving. 

Etter heving, del deigen i to. Kjevle ut til runde leiver og del i 6-8 spisser. Legg eplemos med litt kanel ytterst på hver trekant og rull sammen fra bred ende til spissen. Det er lurt å bruke eplemos med mye biter. Er det rennende, renner mye ut under steking. Etterhev på plate i 20-30 min. Pensle evt med egg. 

Stekes på 225 grader i ca 10 min. 





post signature

3 kommentarer:

  1. Det såg kjempegodt ut:)heimebakd er bare heilt topp!
    Fin ny veke til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  2. Å bake er så gøy=) Dette så jo virkelig godt ut. Nam, nam!=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Hei Ingrid:)
    Det har jeg aldri smakt, men hørtes veldig godt ut;)
    Ha en herlig dag!
    Klem fra Janne

    SvarSlett

Legger du igjen noen ord her blir jeg hoppende glad!
Ha en fin dag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...