søndag 11. august 2013

Eltefritt brød med spelt

Har tenkt lenge på at jeg ville prøve å lage eltefritt brød
Da hjelper det med sommerferie og mye tid :)


Selve jobben tok ikke lang tid
- men å vente fra kvelds til lunsj på at noe blir ferdig, det er jo en stund.. 


Men må si at det var verdt å vente på!
Veldig god smak, og en god variasjon fra vanlig brød


For en god forklaring på hva eltefritt brød er, anbefaler jeg en kikk inn på bloggen matosofi 

Jeg brukte denne oppskriften: 
250 g fint speltmel
250 sammalt speltmel
1/4 ts tørrgjær
1,5ts salt
3,5dl vann
0,5dl appelsinjus
1ts honning
litt olje til å pensle gryta

Bland alt raskt sammen med fks en slikkepott - det skal bli en løs røre
Dekk bollen med plast og gjerne et håndkle over
La deigen stå til neste dag (12-20 timer)
Legg et bakepapir/silikonunderlag på benken, hell over en god del mel
Hell deigen over på papiret
Brett deigen over seg selv, snu 90 grader, brett igjen, snu, brett osv 6-10 ganger
Deigen skal til slutt bli ganske rund

Sett bollen over deigen så det ikke slipper inn mye luft
La den heve igjen ca 1,5-2,5 t. 
Etter ca 1,5t oljer du en ildfast gryte eller ildfast form (som tar 3-4 liter)
setter den i ovnen, og skrur på 250 grader. 
Når ovnen (og gryta) er varme, ta ut gryta, hell deigen over i gryta. Sett på lokk (pass på at det ikke har plastdeler som kan smelte) og sett alt inn i ovnen. La det steke i 30 minutter
Ta så av lokket, skru ned varmen til 225 grader, og la det steke ca 15 min til. 
Brødet skal være gyldent, og hvis du banker lett på det, kommer en hul lyd når det er ferdig. 

Avkjøl på rist før du skjærer i det
Og oppbevar det i et kjøkkenhåndkle (eller frys)
Her forsvant det kjapt!

Lykke til med bakingen :)



post signature

3 kommentarer:

  1. NAM! SEr veldig godt ut! Kanskje dette hadde slått ann hos guttene her også, jeg er visstnok ganske talentløs på tradisjonell brødbaking ;)
    Klem

    SvarSlett
  2. Åh disse brødene er min klare favoritt!
    Du har sikkert tittet inne hos Mat på bordet, hun har utallige varianter av dette brødet. Min favoritt er det med hvitløksconfit. NAM!

    Tusen takk for hyggelige kommentarer og tips inne hos meg. Både til kjøkken og vaskerom! Tar de med meg videre.
    Har lagt deg til i rollen min!

    Ha en fin mandag! :-)

    SvarSlett
  3. mmmm! Det brødet så nydelig ut!

    Ønsker deg en fin ny uke, søte deg!
    klemklem

    SvarSlett

Legger du igjen noen ord her blir jeg hoppende glad!
Ha en fin dag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...