mandag 17. februar 2014

Mangú av kokebanan

Som jeg skrev i går ble jeg kjempeglad da jeg fant kokebananer på butikken sist uke. Jeg har mange gode minner fra Dominikanske Republikk, og minner knyttet til mat er nok kjent for mange? 

En av favorittrettene mine derfra er mangú, en mos av kokebanan (platanos/plantain) 


Sånn lager du 2 porsjoner: 

2-3 grønne kokebananer skrelles, kuttes i 6-8 biter. Skallet er veldig hardt, så det kan være lurt å ha litt olje på hendene før du starter, så slipper du mye merker på hendene. Ikke alltid man får skrelt bananen uten kniv. Ha bitene i godt saltet vann, og kok i 25-30 minutter, til de er møre som kokt potet. 

Hell av vannet og mos bananene lett med en gaffel. Ha i 1ss melange og 1 liten ss olivenolje og 1/2 ts salt. Mos videre til det er blandet inn. Hell i 1/4 kopp KALDT vann og rør mosen luftig med gaffelen. Det er viktig at vannet er kaldt for at mosen ikke skal bli hard, spesielt hvis du sparer noen rester. 

Kutt opp litt rødløk i biter og surr til det blir gyldent i litt olivenolje. Ha løken over mosen rett før servering. 

I familien hvor jeg bodde hadde vi som oftest mangú sammen med speilegg, stekt hvit ost og stekt salami (av typen som kjøpes hel og skjæres i skiver). Her hadde jeg bare egg. 
Men Å så godt det smakte! 


Buen provecho!



post signature

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for gode ord:)
    Aldri hørt om eller sett denne bananen før
    selvom jeg lager masse forskjellig av vanlige bananer;)
    Tusen takk for spennende lesning:)

    Klem Lise

    SvarSlett
  2. Dette er en kombinasjon av ulike ingredienser jeg ikke har sett før, men jeg vil tro det smaker fortreffelig :) Det ser i allefall veldig godt ut.

    Klem UnnT

    SvarSlett

Legger du igjen noen ord her blir jeg hoppende glad!
Ha en fin dag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...